TOMMY DENANDER OM KARRIÄREN OCH DOTTERN SOM BETYDER MEST AV ALLT

Berätta var du kommer ifrån och var du är uppväxt?

Bodde i Åkersberga tills jag var 19 år då jag flyttade till Los Angeles i fem år och därefter bodde jag inne i Stockholm under många år men är sen ca 15 år tillbaka i Åkersberga med min flickvän och hennes barn och vår dotter.

När upptäckte du musiken?

Väldigt tidigt för min mamma spelade piano och gitarr och min farbror spelade gitarr varje gång han hälsade på. Jag älskade att lyssna när mamma spelade och så det var musik på stereon, radio eller TV så blev jag helt tagen.

När började du spela gitarr?

Jag plinkade ofta på pianot från två års ålder men vid fem började jag låna mammas stora akustiska gitarr och höll på med den hela tiden.

Mamma och pappa trodde såklart att jag skulle tröttna på den men jag älskade att spela och när jag var sju köpte jag min första elgitarr och kort efter fick jag en liten förstärkare i julklapp och sen var det kört haha.

Mina två bästa vänner började också spela lika tidigt, Johan och jag spelade gitarr och Thomas spelade piano.

Jag och Johan började spela i lite olika pop/rock-band redan när jag var åtta och när jag var tio spelade vi live.

Spelade du något annat instrument under uppväxten?

Piano som jag också älskade och idag spelar jag keyboards på nästan alla produktioner, jag skriver ofta på keyboard och var för många år sen även keyboardist i Dr Albans band haha. Jag spelar väldigt mycket bas på skivor också, men det ligger ju nära gitarren och är logiskt, men mitt favoritinstrument är faktiskt trummor!

När jag var ung och spelade i band frågade jag ofta trummisen om jag fick stanna kvar och spela på hans trummor efter repet.

Men trummor är svårt och man måste öva många timmar per dag vilket krockade med allt annat, jag älskar dock att programmera trummor och gör det väldigt ofta på skivor.

Hur såg ditt musikaliska liv ut som tonåring? Spelade i grupper när du gick i skolan?

Eftersom jag började spela så tidigt och även i olika grupper så låg jag flera år före i min utveckling.

Jag älskade studiomusiker som fick spela på all möjlig musik och redan när jag var 11-12 tog jag med gitarren och min lilla Fender-förstärkare hem till kompisar väldigt ofta och spelade på deras enkla demos.

Jag kom med i ett hårdrocksband som hette ATC när jag var 14 och vi fick skivkontrakt med Polygram/Vertigo som då var världens största bolag för hårdrock med band som Dio, Bon Jovi osv.

Vi hamnade snabbt i alla stora tidningar som OKEJ och liknande, ofta hyllades jag för min talang trots unga år och jag utnyttjade denna situation till att få in en fot ordentligt i branschen som studiomusiker, vilket var min stora dröm.

Jag insåg tidigt att jag inte ville bli rockstjärna, jag ville bli yrkesmusiker, låtskrivare och senare även producent.

Men jag spelade i många olika band under de åren och gjorde skivor med många också.

Du har spelat och samarbetat med många av världens främsta artister, men hur började allt? Du reste som ung elgitarrist till USA, eller hur?

Jag gjorde ganska många skivor i Sverige under 80-talet som studiomusiker, men var aldrig uppe i toppen där Per Lindvall, Janne Schaffer, Lasse Wellander etc jobbade, jag var för ung för den nivån.

Men 1987 fick jag ett erbjudande om att flytta till Los Angeles och sa ja direkt.

Via många internationella kontakter jag hade byggt upp under åren så kom jag snabbt i kontakt med eliten av musiker i Los Angeles, Toto, David Foster, Quincy Jones, Bruce Swedien, Michael Landau osv.

Jag blev vän med många av dom och även om jag absolut inte var redo för att jobba på deras nivå så lärde dom mig massor och jag följde med på div inspelningar och fick se den världen på riktigt.

Långsamt byggde jag upp kontakter, rutin och en egen CV med div mindre kända artister, men kurvan pekade hela tiden upp för jag hade mina drömmar och mål klara och kämpade hårt.

Gick du en professionell utbildning där eller?

Jag hade alltid drömt om att gå på den stora skolan Musicians Institute i Hollywood sen tidigt 80-tal, och jag bodde mindre än tio minuter från skolan under åren där.

Men av en slump så satt jag och spelade i en musikaffär på Sunset Boulevard när en trevlig äldre herre kom fram och sa ”du spelar väldigt bra, vi skulle behöva nån som dig på skolan”.

”Vilken skola då?” undrade jag såklart, och det visade sig vara Pat Hicks som var med och startade MI.

Jag hade inte arbetstillstånd än och kunde bli anställd, så det slutade med att jag fick göra en slags seminarier varje vecka för en klass vilket var OK arbetsmässigt.

Hur länge var du/bodde du i USA?

1987 till 1992. Efter de stora och våldsamma bråken/protesterna som kom då Rodney King blev misshandlad av flera poliser så tappade jag lusten för Los Angeles. 80-talet var över, den roliga musiken dog snabbt och allt blev dystert, så jag flyttade hem igen.

När var din mest intensiva tid i karriären?

Absolut de senaste 10-12 åren!

I slutet av 90-talet blev den en slags comeback för melodisk rock från 80-talet och jag gjorde mängder med skivor åt alla möjliga band och artister. Det ledde till att jag började resa till Los Angeles 4-5 gånger per år för att spela in och skriva låtar igen. Jag började spela på det mesta som Desmond Child and Andreas Carlsson gjorde vilket inkluderade artister som Ricky Martin, Adam Lambert, Westlife, Richard Page och min husgud Paul Stanley från Kiss.

Via Desmond träffade jag legendariska producenten Bob Ezrin, dom jobbade med den sista låten till Alice Coopers ”Welcome 2 my nightmare” och hade kört fast med gitarrerna på den.

Jag knäckte problemet och fick en perfekt start på att jobba med Ezrin efter det vilket senare ledde till att jag ihop med Ezrin och Tommy Henriksen skrev, producerade och spelar på Alice Coopers ”Paranormal” som blev Alice största framgång på listorna sen 39 år!

Karriären klev upp ett stort steg under dessa år och jag började spela på massor av större skivor, filmer och TV-serier.

Hur minns du tiden när du spelade med ”alla”?

Som sagt, de tidiga åren var fulla med jobb med mindre kända artister och de senaste 10-15 åren har listan på riktigt stora stjärnor vuxit väldigt snabbt!

Jag har fem guldskivor från Deep Purple som jag jobbade med på skivan ”Infinite”, jag har över 100 guld- och platina-skivor totalt vilket är helt galet när jag tittar tillbaka på livet 😀

Jag är inblandad i Hollywood Vampires bl.a, ihop med Alice Cooper, Johnny Depp, Joe Perry och Tommy Henriksen.

Jag har spelat live med dom i USA några gånger och både skrev och spelar på senaste skivan, på låten jag skrev är det jag, Jeff Beck och Johnny Depp på gitarr!!

Storleken på livets resa bestäms av ditt mod, din målsättning och viljan att jobba enormt hårt, ingen kommer ge dig detta äventyr gratis så jag är enormt stolt över att jag har skapat denna resa själv!

Hur var det att träffa Toto-killarna för första gången?

Otroligt stort faktiskt! Jag köpte deras första skiva när den kom ut 1978, bandets tidiga år är tveklöst bland det bästa jag vet inom musik och dom öppnade upp mina ögon för vad studiomusiker är och gör.

Jag såg dom live 1982 på Isstadion första gången och har sett dom mer än 60 gånger sen dess plus oändligt många gånger på olika klubbar etc.

Jag träffade dom kort efter jag flyttade till Los Angeles via vänner och div bra situationer som gjorde att jag blev vän med dom och blev en del av deras privata krets under flera år.

Jeff och Mike Porcaro fick jag en enormt djup vänskap med, vi sågs ofta, åt middagar, grillade ihop och hängde på turné.

Enormt tragiskt att båda inte finns med oss längre.

Ett av de bästa minnen jag har av allt jag gjort är när vi spelade in min första Radioactive-skiva i Los Angeles 1991, jag, Jeff, Mike, Steve Porcaro och David Paich var bandet på alla låtarna.

Du har ju sett rockbranschen inifrån, en bransch som vi skiv- och konsertkonsumenter inte har en aning om. Vilken erfarenhet har du – positivt och negativt?

Jag har sett denna ytterst magiska, spännande men samtidigt patetiska, desperata och trasiga bransch med väldigt klara ögon eftersom jag är 100 procent drogfri, inte röker, snusar och knappt ens dricker.

Det är en slags fantasivärld som i sina många sagolika stunder är så fantastisk, rolig och kreativ att dessa minnen formar människors liv för all framtid, men det är också en livsfarlig bransch full av giriga idioter som gör vad som helst för att lyckas, droger, makt osv och den sidan har dödat miljontals drömmar och även tagit många människor liv på div hemska sätt.

Man måste veta vad man ger sig in i om man ska jobba sig upp i denna bransch.

Jag har klarat mig relativt bra genom att alltid undvika personer och situationer som inte känns ok plus att jag envist byggt upp min egna plats på mina villkor under många år.

Vilka är dina förebilder inom rockmusiken om du fick välja ut några?

Kiss fick mig att börja spela på riktigt och var mina största idoler ihop med Alice Cooper, Whitesnake, Deep Purple, Steely Dan, Toto, Dire Straits och sen en oändlig lista på band, artister och musiker haha

Och vem är den bästa gitarristen någonsin? (vet att det är omöjligt att svara på egentligen, lika svårt som satt välj den bästa låten eller skivan)

I min värld finns det endast en gitarrist som slår alla andra, som har en karriär som innehåller allt från Miles Davis, Michael Jackson till BB King och även Pink Floyds Dark Side Of The Moon, han var maklöst redan som 19-åring och har konstant bara blivit bättre på alla sätt år efter år, och det är Michael Landau!

Jag har gjort över 20 skivor med honom, sett honom massor av gånger live, känner han väl och har även skrivit musik med honom….jag tror han är utomjording haha.

Vilka styrkor respektive svagheter har du som gitarrist?

Bra fråga och något jag jobbat noga med hela karriären.

Det finns enormt många bättre gitarrister än mig, snabbare, bättre teknik, kan teori bättre osv….men ingen av dom har alla jobb jag har!

Gene Simmons i Kiss sa en gång för länge sen ”I’m a very sloppy bass player with great feeling” och det är där musik som berör hör hemma.

Min stora styrka är förmågan att veta vad en låt behöver, mycket eller lite spel, ljuden och väva ihop helheten.

Du kan ta de flesta supergitarriststjärnorna folk känner till i världen och placera dom i en studio för den typen av jobb vi studiomusiker gör dagligen och 99 procent får gå hem igen haha.

Kunskapen som krävs för att höra en ny låt i alla möjliga stilar för första gången, direkt förstå vilken typ av spel den ska ha, ha koll på alla ljud och inom 2-3 tagningar spela in det som ska vara kvar på skivan, är en nivå som endast en mindre grupp musiker klarar av i världen.

Jag älskar att höra grymma musiker, det inspirerar mig enormt och jag har noll ego över vem som är ”bäst” enligt div åsikter, jag tittar tillbaka på 37 år som yrkesmusiker, låtskrivare och producent på över 3000 skivor, filmer och massor av annat samt att jag fortfarande jobbar heltid med detta…och kan inte känna mig annat än lycklig och stolt!.

Hur ser ditt liv ut idag? Vilka projekt är på gång eller pågår?

Min dotter Hollie går före allt annat i livet men jag har studion hemma och jobbar alla timmar jag hinner med per dag vilket fungerar kanon.

Jag har senast åren gjort väldigt många skivor med bra sångare som Steve Walsh, Chris Ousey, Steve Overland, Jerome Mazza, Robert Hart, Robbie LaBlanc osv där jag skriver all musik och spelar det mesta plus är med och producerar vilket har varit kul.

Sen gör jag hela tiden div vanliga gitarrjobb åt artister som skickar låtarna via nätet.

Jag skriver enormt mycket låtar till andra och har gjort det i många år, det är bland det roligaste jag vet.

Jag hittade en väldigt fin plats inom teamet med Alice Cooper under åren också så vi har nu gjort flera skivor ihop, spelat live, han spelar några av mina låtar på sina konserter osv vilket är otroligt roligt.

Nästa år fyller mitt Radioactive-projekt 30 år så jag har jobbat sen i våras på en stor dokumentär om hela resan, jag har massor av videos från starten till nu med många stora stjärnor så den blir cool och kommer i höst.

Sen har hundratals människor under åren tjatat på mig om att starta en YouTube-kanal om hur man gör mitt jobb, låtskrivande och massa annat så just nu bygger jag om studion för att på allvar börja med den!!!

Jag blir jätteglad om alla som vill går till https://www.youtube.com/c/TDenander och klickar SUBSCRIBE för det kommer bli en väldigt spännande kanal.

Jag älskar att jobba så det kommer massor av saker hela tiden från mig haha.

Hur har coronakrisen påverkat dig som musiker och med din erfarenhet, vad tror du om hösten 2020 och 2021 för musiker och artister och andra inom branschen?

Jag är en av de få lyckliga som fått mer jobb under detta hemska år!

Alla måste ju vara hemma och många passar på att göra klar ny musik så det har gett mig ganska mycket jobb.

Experterna säger att vi kommer ha en lockdown i minst nio månader till vilket är maj nästa år och tunga namn inom branschen tror inte att vi kommer kunna öppna upp för konserter etc ens under 2021 så det kan bli först 2022 som saker har en chans att komma tillbaka vilket är en katastrof vi inte ens kan föreställa oss just nu!

Kommer det ens finnas en bransch liknande det vi har haft?

-Skrämmande och tuffa tider väntar oss.

Du har en dotter. Hur har det påverkat dig som människa och musiker? Hörs det i din musik/i dina solon? 😊

Hollie förändrade hela mitt liv redan innan hon föddes!!

När min flickvän blev gravid var jag fullbokad jorden runt med div stora turnéer och reste 2-3 ggr i månaden, jag ville inte att hon skulle vara gravid och ensam hemma så ca halvvägs i graviditeten så hoppade jag av ALLT!!!

Jag klev av hela det stora tåg jag själv skapat och som gav riktigt stora pengar, men att bli pappa är större än allt annat.

Innan Hollie föddes sa jag alltid att min roll i livet är att vara musiker men samma sekund jag höll henne i famnen som insåg jag att min enda roll för resten av livet är att bli världens bästa pappa…och sen har jag en skitkul hobby att spela musik haha

Man förändras enormt av att bli förälder så självklart påverkar det även ens konst på olika sätt, det kanske inte hörs tydligt för andra men jag känner det när jag skapar 😀

Vilka mål har du de närmaste åren?

Att vara pappa kommer alltid gå först!

Men jag har sen två år tillbaka skapat det största projektet i mitt liv ihop med några av de absolut största legenderna som finns inom musik, film etc. Vi kommer släppa något som ingen gjort förut och på ett sätt ingen gjort saker innan, när världen är normal igen kommer detta bli det enda jag gör under lång tid i livet. Men det får ni se då haha.

Tommy Denander är född i mars 1968 och har rötter i Eskilstuna. Hans pappa och den sidan av släkten kommer från Eskilstuna och hade sommartorp nära travet i Sundbyholm.

Jag var där varje sommar under uppväxten hos farmor och farfar.

Text: Fredrik Blomberg
Bild: Alex Ruffini

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

WordPress.com.

Upp ↑

Blommans musiknörderier

About classic rock, love, life and becoming older...

Discover

A daily selection of the best content published on WordPress, collected for you by humans who love to read.

H?kans Pop

About classic rock, love, life and becoming older...

Thirsty Boots

About classic rock, love, life and becoming older...

Shades Of Noir

No answers, just opinions.

Villa California

Teknik för trygghet o frihet

att leva sin dröm

med ljuvliga hundar